W Katedrze Metrologii i Systemów Diagnostycznych zakończono kolejny etap przygotowań do akredytacji Laboratorium Badań i Kalibracji – EML, realizowany w ramach zadania nr 6 projektu RID. W ramach tego etapu zrealizowane zostały trzy działania:
- testowanie i wdrożenie systemu klimatyzacji,
- testowanie i wdrożenie stanowiska do wzorcowania częstościomierzy/czasomierzy,
- kompletacja stanowiska do wzorcowania multimetrów elektronicznych.
Wyniki testów wdrożeniowych potwierdziły zdolność systemu klimatyzacji do uzyskiwania, po 2 godzinach od włączenia zasilania, żądanych parametrów: temperatury w granicach
23 +/-2 oC oraz wilgotności względnej w granicach 45 +/- 10%. Parametry te są utrzymywane w pomieszczeniu laboratorium w tych granicach przy włączonych komputerach i aparaturze referencyjnej.
Stanowisko do wzorcowania częstościomierzy/czasomierzy zostało wszechstronnie przetestowane. Uzyskane wyniki testów potwierdziły wysoką dokładność i małą niepewność wyników wzorcowania zapewnioną przez atomowy rubidowy wzorzec częstotliwości, synchronizowany sygnałami odbieranymi z systemu GPS. Rezultaty obydwu wdrożeń zostały przedstawione przez
dr inż. Romana Tabisza i mgr inż. Piotra Kubiszyna na XXIV Międzynarodowym Seminarium Metrologów MSM’2020, zorganizowanym on-line przez Katedrę Metrologii i Systemów Diagnostycznych 21 listopada 2020r. Aktualnie rozpoczęto prace wdrożeniowe na stanowisku do wzorcowania multimetrów elektronicznych oraz komputerowych kart pomiarowych. Stanowisko to zostało doposażone w grudniu 2020 roku w najnowszy multimetr referencyjny 8588A firmy FLUKE i jest aktualnie uzupełniane o aparaturę i oprogramowanie przeznaczone do wzorcowania i walidacji komputerowych kart pomiarowych.
Stanowisko do wzorcowania częstościomierzy/ czasomierzy. Na górnej półce z prawej strony oscyloskopu rubidowy atomowy wzorzec częstotliwości synchronizowany sygnałami odbieranymi z systemu GPS.
Stanowiska do wzorcowania w klimatyzowanym pomieszczeniu Laboratorium Badań i Kalibracji – EML. Na suficie widoczne dwa dystrybutory systemu klimatyzacji.