W ramach zadania nr 5 został opublikowany w czasopiśmie MDPI Energies (IF: 3.005, 140 pkt MNiSW). Informacja o wygłoszeniu artykułu podczas konferencji WZEE2021 jest umieszczona w artykule "The article was presented during 16th International Conference Selected Issues of Electrical Engineering and Electronics WZEE 2021 (Rzeszow September 2021)".
Piotr Bogusz, Mariusz Korkosz,, Jan Prokop and Mateusz Daraż: Analysis Performance of SRM Based on the Novel Dependent Torque Control Method, Energies 2021, 14(24), 8203; https://doi.org/10.3390/en14248203
Abstrakt
W artykule przedstawiono opis oraz wyniki symulacji i badań laboratoryjnych proponowanych metod zależnego sterowania momentem obrotowym w silniku reluktancyjnym przełączalnym (SRM). Proponowane metody oparte są na zależnym sterowaniu momentem obrotowym silnika (zbocze narastające), DTMC(RC) i zależnym sterowaniu momentem obrotowym silnika (zbocze opadające), DTMC. Wyniki tych badań porównano z wynikami uzyskanymi metodą klasycznego sterowania momentem obrotowym silnika (CTMC). Przeprowadzono badania dla każdej z analizowanych metod sterowania, określając sprawność napędu i RMS prądu źródłowego oraz analizując drgania generowane dla każdej z metod sterowania. Określono harmoniczne prądów fazowych, które powodowały wzrost poziomu generowanych drgań. Przydatność proponowanych metod sterowania SRM oceniono na podstawie symulacji i eksperymentów. Ponadto częstotliwości własne stojana testowanego SRM określono za pomocą symulacji przy użyciu pakietu Ansys Maxwell. Porównano poziomy przyspieszenia drgań generowanych przez SRM dla rozważanych metod sterowania.