W ramach realizacji zadania nr 5: „Napędy krytyczne przeznaczone dla systemów pokładowych statków powietrznych i pojazdów elektrycznych” przeprowadzono prace naukowo-badawcze, których wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Energies (IF: 2.707, 140 pkt MNiSW).
Binkowski Tomasz, A Conductance-Based MPPT Method with Reduced Impact of the Voltage Ripple for One-Phase Solar Powered Vehicle or Aircraft Systems, Energies 2020, 13(6), 1496; https://doi.org/10.3390/en13061496
Abstrakt:
W artykule przedstawiono nowatorską metodę śledzenia punktu maksymalnej mocy dla falowników fotowoltaicznych z jednofazowym połączeniem z pokładową siecią pojazdu lub samolotu 400 Hz, zasilającą napędy pracujące w trybie krytycznym. Biorąc pod uwagę, że wahania mocy powodują tętnienia napięcia na zaciskach paneli fotowoltaicznych podłączonych do kondensatora łącza DC, w artykule tym zaproponowano metodę śledzenia punktu maksymalnej mocy bazowej przewodności. Wpływ zmiennego napięcia został zmniejszony, aby zapewnić stały prąd odniesienia dla problemu obliczania prądu sieciowego, o którym informowano w poprzednich badaniach. W związku z tym zaproponowano i wdrożono metodę śledzenia bazy przewodności, sterowanie prądem sieciowym, aby zapewnić oczekiwany prąd wyjściowy w odniesieniu do zmiennej mocy. Jak opisano w tym artykule, przykładowy prototyp konwertera słonecznego może wdrożyć stałą kontrolę prądu fotowoltaicznego odniesienia z osiągnięciem punktu maksymalnej mocy przy ciągłym tętnieniu napięcia. Podano wyniki eksperymentów w celu weryfikacji wykonalności proponowanej metody MPPT, która znacznie poprawia wydajność energetyczną pojazdów lub samolotów zasilanych energią słoneczną.