W wyniku prac badawczych prowadzonych w ramach zad 3 projektu RID powstał artykuł opublikowany w czasopiśmie Energies (IF: 3.252, 140 pkt MEiN).
Binkowski T. Reduction of Auto-Power Procedure Influence on the Photovoltaic Inverter On-Board Bus System Caused by Pulsed Loads. Energies. 2023; 16(7):3058. https://doi.org/10.3390/en16073058
Abstrakt
W artykule przedstawiono pokładowy system zasilania przeznaczony dla statków, lotnictwa i pojazdów kosmicznych, wykorzystujący energię z paneli fotowoltaicznych. Struktura zasilania obejmuje zarówno magistrale prądu stałego, jak i prądu przemiennego o wysokiej częstotliwości. W wyniku obciążeń impulsowych system ten jest narażony na zakłócenia, które powodują ponowne uruchomienie układów elektronicznych. Aby zmniejszyć wpływ pojawiania się zakłóceń wtórnych w magistrali prądu przemiennego, do której podłączony jest przetwornik fotowoltaiczny, zaproponowano nową strategię sterowania. Strategia ta poprawia działanie proporcjonalnego regulatora rezonansowego, który steruje prądem magistrali prądu przemiennego, czyniąc wartości odniesienia liniowo zależnymi od napięcia magistrali prądu stałego. Prototyp takiego systemu został zaprojektowany w laboratorium. Płytka sterująca FPGA została zakłócona impulsowo, co doprowadziło do uruchomienia procedury automatycznego zasilania, a dodatkowe zakłócenia zaobserwowano w magistrali prądu przemiennego dla standardowego systemu. Zmniejszenie wpływu tych zakłóceń osiągnięto, stosując proponowaną metodę sterowania, osiągając ograniczenie prądu magistrali w stanach dynamicznych spowodowanych procesem automatycznego włączania zasilania z 280% do mniej niż 100% wartości stanu ustalonego. Wyniki eksperymentów potwierdziły słuszność proponowanej metody.