Strona: Publikacja w "Sustainability " / Politechnika Rzeszowska

Publikacja w "Sustainability "

2021-05-01
, red.  Bartosz Kowal
Logo MDPI sustainability

W ramach zadania nr 2 w projekcie Regionalne Centrum Doskonałości Automatyki i Robotyki, Informatyki, Elektrotechniki, Elektroniki oraz Telekomunikacji Politechniki Rzeszowskiej zostały przeprowadzone prace naukowo-badawcze w zakresie rozwoju nowoczesnych metod dydaktycznych bazujących na technologii VR. Autorzy w artykule zaprezentowali kompleksową metodykę obejmującą projektowanie, tworzenie, wdrażanie oraz ewaluację poszczególnych szkoleń implementowanych w wirtualnym środowisku z potencjalnymi zastosowaniami w Przemyśle 4.0. Wyniki tych prac zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Sustainability (obecna punktacja MNiSW 70 pkt, IF: 2.576).

Paszkiewicz, A.; Salach, M.; Dymora, P.; Bolanowski, M.; Budzik, G.; Kubiak, P. Methodology of Implementing Virtual Reality in Education for Industry 4.0. Sustainability 2021, 13, 5049. https://doi.org/10.3390/su13095049

Abstrakt
W artykule przedstawiono zupełnie nowe podejście do wykorzystania wirtualnej rzeczywistości (VR) w procesie edukacyjnym na potrzeby Przemysłu 4.0. Opiera się ono na zaproponowanej kompleksowej metodologii, obejmującej projektowanie, tworzenie, wdrażanie i ocenę poszczególnych kursów realizowanych w środowisku VR. Istotną cechą nowej metodologii jest jej uniwersalność i kompleksowość. Dzięki temu może być stosowana w takich dziedzinach jak szkolnictwo wyższe, lotnictwo, motoryzacja, przemysł stoczniowy, energetyka i wiele innych. W artykule zidentyfikowano również istotne zalety i wady edukacji opartej na VR, które mogą determinować zakres i profil jej wykorzystania. Ponadto na podstawie zaproponowanej metodologii opracowano model stanowiska szkoleniowego wykorzystującego technologię VR, umożliwiającego realizację zajęć szkoleniowych z zakresu działań przeciwpożarowych, jakie powinny być podejmowane w czasie zagrożenia wynikającego z eksploatacji maszyny produkcyjnej sterowanej numerycznie. Przedstawiono również wyniki przeprowadzonych szkoleń z wykorzystaniem tego stanowiska. Badanie wykazało potencjał szkoleń opartych na środowisku wirtualnym w zakresie doskonalenia umiejętności i wiedzy uczestników. Opracowanie i wdrożenie odpowiednich kursów w środowisku VR pozwala na redukcję kosztów oraz zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności wykonywanych przez pracowników czynności.

Powrót do listy aktualności

Baner dolny z logami

 

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję