Strona: Seminarium naukowe „Wykorzystanie technologii VR/AR w edukacji i przemyśle” / Politechnika Rzeszowska

Seminarium naukowe „Wykorzystanie technologii VR/AR w edukacji i przemyśle”

2023-10-25
, red.  Bartosz Kowal
Plakat seminarium

W dniu 20.10.2023 odbyło się w Rzeszowie seminarium naukowe pt. "Wykorzystanie technologii VR/AR w edukacji i przemyśle”. Seminarium zostało zorganizowane w Urban Lab w Rzeszowie, które stanowi przestrzeń wypracowywania innowacyjnych rozwiązań i pomysłów, a następnie wspierającym ich wdrażanie w celu poprawy jakości życia w różnych jej aspektach. Zatem Urban Lab stanowi doskonałe miejsce na wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie edukacji pomiędzy różnymi środowiskami, a także dyskusji w obszarze zastosowania nowoczesnych narzędzi w procesie dydaktycznym.

Organizatorami seminarium był Zakład Systemów Złożonych oraz Katedra Konstrukcji Maszyn Politechniki Rzeszowskiej, Krajowy Klaster Industry 4.0, a partnerem merytorycznym Sektorowa Rada ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo. Zakład Systemów Złożonych reprezentowali dr inż. Andrzej Paszkiewicz, dr inż. Marek Bolanowski oraz mgr inż. Mateusz Salach.

Zorganizowane seminarium dotyczyło rozwoju technologii wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości, które umożliwiają tworzenie i implementację nowoczesnych metod i narzędzi dydaktycznych. VR i AR stanowią niezwykle obiecujące technologie pozwalająca m.in. rozwijać środowisko szkoleniowe w wirtualnej przestrzeni z potencjalnymi zastosowaniami w Przemyśle 4.0. Technologie te umożliwiają praktyczne doświadczanie w bezpiecznym środowisku. Co więcej, interaktywne i fascynujące doświadczenia w VR często zachęcają do bardziej zaangażowanego, a co za tym idzie efektywnego uczenia się. Niewątpliwą zaletą wykorzystania technologii VR oraz AR jest możliwość dostosowanie materiałów edukacyjnych do potrzeb konkretnych osób, uwzględniając różny poziom trudności oraz zakres merytoryczny. Niemniej ważną cechą takich rozwiązań jest również zapewnienie realistycznych symulacji zdarzeń, procesów oraz technologii. Zastosowanie VR ora AR w procesach dydaktycznych może być ukierunkowane na różne poziomy edukacji, w tym również na poziomie szkolenia pracowników w przemyśle.

W trakcie seminarium zaprezentowano nowoczesne rozwiązania wykorzystujące technologie VR w zakresie uczenia m.in. podstaw technik cyfrowych w środowisku wyposażonym w elementy grywalizacji. Kolejnym poruszanym tematem było zastosowanie technologii VR w procesie kształcenia inżynierów dla przemysłu lotniczego oraz motoryzacyjnego (CNC). Ważnym aspektem seminarium okazało się środowisko VR jako nowoczesne narzędzie dydaktyczne w procesie podnoszenia kompetencji inżynierów sieciowych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje dotyczące zastosowania VR i AR w środowisku laboratoryjnym i przemysłowym m.in. w odniesieniu do sterowania i kontroli robotów ramieniowych oraz drukarek 3D.

Po zakończeniu części prezentacyjnej otwarto dyskusję, w której wzięli udział przedstawiciele środowiska akademickiego, eksperci Rady Sektorowej ds. kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo, przedstawiciele samorządu terytorialnego, specjaliści z przemysłu oraz studenci. Ostatnią część seminarium stanowiły demonstracje i pokazy wybranych rozwiązań VR oraz AR.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie 

Powrót do listy aktualności

banner-v3.jpg

 

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję